Sisältö | Sivu |
Mainoskuva ja taidemaalaus | 6 |
Kuvan tunnetilat | 8 |
Mitä jätät, mitä otat, kuinka kuljetat katsetta | |
Näkeminen | 10 |
Kuvapinnassavaikuttavat voimat | 12 |
Kuvapinnan jakaminen -Kultainen leikkaus | 12 |
Horisontti | 14 |
Kuva-alueiden sietokyky suhteessa horisonttiin | 16 |
Lähestyminen reunoja | 16 |
Oikean alakulman imukyky | 18 |
Kuvapinnan optinen keskipiste | 18 |
Valon suunta | 20 |
Milloin tullaan, milloin mennään | 20 |
Tasapainotila ja alkava liike - Kulmien jännitteitä | 22 |
Kuvan rajaaminen | 24 |
Huomioarvoja ja jännityksiä | 26 |
Syvyysetäisyyden synnyttäminen kuvaan | 26 |
Kaksiulotteisen kuvan muokkaaminen | 26 |
A) Kuva-alan porrastus | 28 |
B) Perspektiivin vaikutus | 28 |
C) Tikapuuvaikutus | 30 |
D) Värien ja valoisuuden etäisyysvaikutukset | 30 |
Värikoe | 32 |
Ilmapatsas | 32 |
Ulkopuolinenvaikuttaja | 34 |
Viiva, liike ja rytmi- Mikä viiva on -entä piste? | 36 |
Rytmikkäästi | 38 |
Jänniteväli | 38 |
Jännitevälin käyttö Albert Edelfeltin kuvissa | 39 |
Katseen kuljettaminen kuvassa | 46 |
Tuttu ja outo puoli kuvassa | 48 |
Muoto ja väri - Neliö - Suorakaide - Kolmio - Ympyrä - Soikio- Monikulmio | 50 |
Värien aistiminen - Valosta väriksi - Näköhavainto - Värisyys - Värien levittäminen | 54 |
Värit ja tuntemukset - Punainen - keltainen - sininen - valkoinen - musta - varoitusvärit | 58 |
Sommittelun apukuvioita - Kuvion koossa pitävä voima - Neliön teho - Kolmio yhdistää | 60 |
Ympyrä kahlitsee - Vinot viivat - Ristit ja säteettäiset viivat - Maisema S - Varma kuin 9 | 63 |
Esimerkkejä sommittelukuvioiden käytöstä | 66 |
Kertauskuva 1, Aurinkoeläin, 15 kaaviokuvaa | 78 |
Kertauskuva 2, Päivänsäde ja menninkäinen, 15 kaaviokuvaa | 79 |
Apukuvioita & Anatomiaa | |
Perspektiivin hahmotus | 82 |
Yksityiskohtien paikat | 83 |
Puista ja metsästä | 89 |
Mänty | 90 |
Kuusi | 99 |
Lehtipuut | 104 |
Taivas ja vesi | 116 |
Talvi ja lumi | 122 |
Kuvan tekemisestä | |
Valokuva apuvälineenä | 136 |
Mustavalkoinen kuva | 138 |
Lyijykynä työvälineenä | 138 |
Viiva ja muisti | 144 |
Veneen muodosta | 145 |
Työskentely tussilla | 155 |
Käsityönä tehty serigrafiatyö (silkkipaino) | 168 |
Akvarelli- ja posliinimaalaus | |
Siveltimet ja perustyökalut | 172 |
Akvarelliväreistä | 174 |
- Tuubi -vai nappiväri | 174 |
Akvarellipaperi | 176 |
- Paperin kiinnitys maalaamista varten | 176 |
Kuiva vai märkä pinta | 178 |
Vaalea tummalla | 180 |
Vesi ja valkoinen väri | 180 |
Värien käyttäytyminen | 181 |
Työvaiheiden suunnittelu | 182 |
Kolmiulotteinen puu | 182 |
Taustalta eteen | 184 |
Vaaleasta tummaan | 186 |
Taivas ja pilvet | 190 |
Veden liike | 196 |
Hiljainen vesi | 197 |
Maskin käytöstä | 199 |
Ison pinnan suojaaminen | 200 |
Etualan porrastus | 202 |
Suoritusvaiheita | 202 |
Väripinnan käsittely suolalla | 206 |
Suolan jättämistä jäljistä | 207 |
Veitsen terällä | 208 |
Yhden istunnon muotokuva | 210 |
Vasta- ja pohjavärit | 216 |
Kasvojen varjoista | 218 |
Kukat | 220 |
- Kukkien sommittelua | 221 |
- Luonnetta ja yksityiskohtia | 224 |
- Vaalea tummalla taustalla | 226 |
Kuvia posliinipinnalle | 228 |
- Polttoon tarkoitetut värit | 230 |
- Perusvärit | 230 |
- Laatta vai lautanen? | 232 |
- Maalaustavan voi valita | 232 |
Esimerkkitöitä | |
Mänty | 234 |
Kuusi | 235 |
Pilvenvarjo ja valoalue | 236 |
Pilviä | 240 |
Suunnitelma ja toteutus | 243 |